Kanonloppet med MX-5 RACINGCLUB

I helgen deltog jag i mitt andra race någonsin i Karlskoga på Gelleråsen. Kanonloppet.
Fredag, lördag, söndag var banan full av olika tävlingsbilar. Roadsport A, B och C, Radical, Modsport, Porshe Challange, RS/Clubman, Porshe Cup, GT och Ginetta.

 

Kanonloppet i Karlskoga - största GT-helgen någonsin?

Fredags träningen gick inte som jag hade tänkt mig.
Banan var fuktig och sista kurvan full av olja och trots bredare däck och ny front spoiler 😉 Kom jag inte riktigt upp i mina bästa varvtider. Men detta antog jag berodde mer på den fuktiga banan då det var svårt att få bilen att bita i kurvorna. Tycker att bromsarna inte riktigt biter som vanligt så jag spolar ur systemet och i med ny bromsvätska.

Lördag var det dags för kval 1 och 2
Kval 1 fick jag problem med bromsarna nu när jag fått upp farten på den torra banan, trots ny vätska. Gelleråsen är styggt mot bromsarna då det är 3 stora inbromsningar per varv. De höll knappt några varv innan de börja överhetta och det är svårt att köra fort när man inte litar på bromsarna. Sen blev de glaserade dvs överhettade på bromsytan att det blir som en blank yta och de fungerade knappt att köra på gatan med. Kvalade in som näst sist!

Kval 2 fick jag snällt låna bromsbelägg fram av ett annat märke som jag skulle  testa innan regnet kom. Personligen tycker jag det är skoj att köra i regn så länge det inte är monsun och ligger flera cm på bana. Nu var det perfekt med lite små regn och blöt bana. Wet Race 😀 Nu skulle de inte bli några kval tider att tala om men 9 onde snabbast va helt klart godkänt. Bromsarna fungerade fint men å andra sidan blir de inte varma i regn. Lekfulla som alla är åkte de flesta på bredden och flina innan de började veva den svarta flaggan 😉

Race 1 blev jag taggad att testa nya däck så det slutade med att en knapp timma innan start hyrde jag ett set Kumho däck och missade så klart den rullande starten med några sekunder. Men då fick jag testa något nytt. Att starta sist från depån. Nu med fungerade bromsar och däck gick det undan och kämpade mig upp till en 9 onde plats med nytt personbästa 1:21.941 😀


Kanonloppet i Karlskoga - största GT-helgen någonsin? Kanonloppet i Karlskoga - största GT-helgen någonsin? Kanonloppet i Karlskoga - största GT-helgen någonsin? Kanonloppet i Karlskoga - största GT-helgen någonsin? Kanonloppet i Karlskoga - största GT-helgen någonsin?
Race 2 blev det till en början en riktig wet race som sedan torkade upp.
Medans det var blött hade jag min chans då jag får erkänna att jag är rätt snabb på det blöta och de effektstarkare bilar har mindre nytta av effekten. Jag lyckades om jag förstod rätt att komma upp på 5te plats i början av racet med Björn hack i häl i flera varv. Men det va gott att se han kämpa bakom mig för ovanlighetens skull. Efter Björn körde om mig låg jag länge på 6te plats och såg Niklas komma närmare och närmare och närmare och på sista varvet körde han om! Jag lyckades komma om Niklas en gång med sedan var det bara att inse att han vara snabbare men man skall inte ge sig för lätt. Mycket lär man sig för varje race och hur svårt det är att köra om kontrollerat 😉
Jag va helt klart nöjd med min sjunde plats!

 

Kanonloppet i Karlskoga - största GT-helgen någonsin? Kanonloppet i Karlskoga - största GT-helgen någonsin? Kanonloppet i Karlskoga - största GT-helgen någonsin? Kanonloppet i Karlskoga - största GT-helgen någonsin? Kanonloppet i Karlskoga - största GT-helgen någonsin? Kanonloppet i Karlskoga - största GT-helgen någonsin? Kanonloppet i Karlskoga - största GT-helgen någonsin?

 

Side by side racing

/Chriss

 

P.s Tack Bengt-Åke på RACEFOTO och Carl Frank för kanonbilder!